Energia i Edukacja

Program edukacyjny w naszym przedszkolu jest realizowany przy pomocy projektów badawczych. Jest oparty o założenie, że każdy posiada jakiś talent - jak powiedział nasz patron – „Każdy jest geniuszem”.

Realizacja projektów badawczych to doświadczanie, eksperymentowanie, zadawanie pytań o otaczającym świecie.  Praktyczne działanie.  Wyzwalanie zainteresowań i motywacji do działania.  Inicjowanie samodzielnego uczenia się.  Przywiązujemy dużą wagę do budowania bogatego i stymulującego poznawczo środowiska uczenia się przedszkolaków.  Do głównych celów programu wychowania przedszkolnego należy rozwijanie kreatywności i nieszablonowego myślenia.

Inspirujemy

Dziecko potrzebuje motywacji i wsparcia do rozpoczęcia twórczej zabawy.  Nie krytykujemy – wspieramy.  Dziecko chce namalować czerwone słońce?  Nie podsuwamy mu żółtej kredki.

Wspieramy kreatywność

Czy nie lepiej przeznaczyć ten czas na naukę wiersza na pamięć lub ćwiczyć inną, bardziej praktyczną umiejętność?  Nic bardziej mylnego! Kreatywność to jedna z niewielu zdolności, która może ułatwić życie dziecku tak naprawdę na każdym polu.  W postawie twórczej nie chodzi o wycinanie kolorowych zwierzątek z papieru, klejenie smoków z bibuły czy wymyślanie nowych słów na literę K.  Chodzi przede wszystkim o zdolność twórczego myślenia, które przydaje się w dorosłym życiu.

Dzięki kreatywności dziecko będzie potrafiło rozwiązywać napotykane w życiu problemy. Możliwe, że dzięki postawie twórczej odnajdzie sposób na poradzenie sobie w kłopotliwej sytuacji, której nie przewidzieliśmy lub która wydarzy się spontanicznie.  Właśnie w takich okolicznościach ważna jest dziecięca kreatywność i umiejętność wymyślania nowych rozwiązań, oryginalnych zastosowań przedmiotów codziennego użytku i sprytnych sposobów na radzenie sobie z problemami.

Rozwijamy pasje

Dziecko zbiera drobiazgi, lubi oglądać chmury lub ma inne hobby – wspieramy zainteresowania, zadajemy pytania, słuchamy, budujemy pewność siebie dziecka i jego poczucie zadowolenia.

Zapominamy o podsuwaniu gotowych rozwiązań

Pozwalamy dziecku próbować nowych rzeczy, mylić się, samemu wymyślać rozwiązanie jego problemów.  Niech samo tworzy świat!

Pozwalamy zadawać pytania i sami je zadajemy

Zadawanie pytań to tak naprawdę wstęp do kreatywnego myślenia. Ich umiejętne wypowiedzenie ułatwia znalezienie poszukiwanej odpowiedzi, a pytania są wyrazem ciekawości świata.

Czytamy

Obrazy płynące z telewizora nie pobudzają wyobraźni, ale te wyłaniające się z czytanych bajek jak najbardziej!

Realizujemy nasz program przy pomocy następujących elementów

  • CENTRUM BADAWCZE – Jest głównym elementem wyposażenia w każdej sali. Centrum badawcze to wydzielone miejsce, w którym dzieci podejmują samodzielne działania.  Do zabawy wykorzystują zgromadzone przedmioty, które są dostosowane do danego projektu badawczego. Centrum badawcze w każdym projekcie wygląda inaczej: jeśli mówimy o kosmosie – centrum zmienia się w „Centrum badań kosmicznych”, jeśli mówimy o projekcie badawczym „Człowiek” – centrum aranżowane jest w przychodnię, szpital. Dzięki centrum badawczemu dzieci samodzielnie organizują miejsce do swobodnej zabawy, uczą się współpracy, podejmują własną inicjatywę, samodzielnie wymyślają zabawy, prowadzą obserwacje i eksperymentują. 
  • KUFEREK BADACZA – Do odkrywania świata każde dzieci otrzymują „kuferek badacza”.  Są w nim przedmioty, które posłużą dzieciom do eksperymentowania, doświadczania. Kuferek badacza jest co roku tworzony przez kadrę z naszego przedszkola pod kątem projektów badawczych planowanych na dany rok szkolny. Nie jest dostępny na rynku.
  • EKSPERCI – Eksperci pełnią ważną rolę w projekcie badawczym.  Inspirują, pokazują, tłumaczą, rozmawiają, są autorytetami w danej dziedzinie.  Ekspertami są także zaproszeni rodzice, dziadkowie oraz osoby związane z danymi dziedzinami – np. weterynarz, policjant, lekarz, stolarz, tancerz. Oczywiście ekspertami stają się nasze przedszkolaki.  Jeśli dziecko pasjonuje się rybami – może być ekspertem w projekcie badawczym woda; jeśli jeździ konno – może być ekspertem w projekcie o gospodarstwie; a jeśli gra na instrumencie – może być ekspertem przy projekcie badawczym muzyka.
  • WYCIECZKI/SPACERY BADAWCZE – Nieodłączną częścią projektu są wycieczki tematyczne oraz spacery badawcze.  Ta forma stanowi dla dzieci bardzo ważną rolę w nabywaniu doświadczeń drogą bezpośredniego kontaktu.  W trakcie wycieczki ma miejsce wiele momentów wywołujących emocjonalne przeżycia, chwil, w których budzi się zainteresowanie oglądanymi obiektami czy przedmiotami, a także spotkaniami z ludźmi wykonującymi różne zawody.
  • METODA QUESTION THE AUTHOR (QTA) – Nauczyciel podczas rozmowy z dziećmi stosuje metodę QtA – metodę zadawania pytań otwartych. Metoda ta zakłada, że nie ma złych odpowiedzi, jeśli tylko nie odchodzi się za bardzo od poruszanego zagadnienia. Każda aktywność słowna dziecka jest dla nauczyciela cenna i może być wykorzystana jako podłoże do następnych pytań i podstawa dalszego ciągu dyskusji.
  • KLUBY – Integralną częścią realizacji programu edukacyjnego przedszkola i projektów badawczych są kluby. Oferta klubów zmienia się co roku.