Elementy edukacyjne w naszej szkole
Angielski intensywnie
5-10 godzin tygodniowo w tym z native speaker’em, wybrane kluby lub projekty badawcze w jęz. angielskim.
![](https://ndm.edu.pl/wp-content/uploads/2025/01/angielski-768x511.jpg)
Projekty badawcze
W ramach, których studenci uczą się kreatywnie i krytycznie myśleć. Samodzielnie identyfikują problemy – nie z książki tylko ze świata dookoła, eksperymentują, dyskutują z zaproszonymi ekspertami, kwestionują opinie innych w tym nauczyciela. Nie zapamiętują. Rozumieją. Badają. Pracują w grupach, parach. Uczą się kooperacji. Na koniec publicznie prezentują wyniki swoich badań.
![](https://ndm.edu.pl/wp-content/uploads/2024/12/DSC_7974kopia-1-e1736947902682-768x518.jpg)
Kluby
Są traktowane na równi z zajęciami wymaganymi przez prawo (a nie jako dodatek), obejmują różne obszary od sportów po sztukę i science. Umożliwiają indywidualny rozwój pasji i talentów, a przy okazji zwalniają rodzica z funkcji bycia uberem swojego dziecka. To studenci decydują o rodzajach klubów.
![](https://ndm.edu.pl/wp-content/uploads/2024/12/DSC_7945kopia-1-768x512.jpg)
Sport
On jest fundamentem edukacji w naszej szkole Ponieważ na większości zajęć wspieramy współpracę, a nie rywalizację („uczymy się dla siebie, a nie dla stopnia lepszego niż stopień koleżanki”) to właśnie przez sport nasi studenci doświadczają rywalizacji i porażki. Wykorzystujemy też sport i ruch w ramach innych zajęć. Zgodnie z badaniami neurodydaktycznymi, jednym z głównych czynników zwiększających wydajność mózgu jest używanie więcej niż jednego zmysłu, na przykład ruchu.
![](https://ndm.edu.pl/wp-content/uploads/2024/12/DSC_8051kopia-1-768x511.jpg)
Godzina geniuszu
Pozwala naszym studentom rozwijać swoje pasje bardziej niż jakiekolwiek inne lekcje. GG to zajęcia na których studenci sami decydują o tym co robią. Wybierają swój team. Opracowują interesujące ich projekty. Od roku 2050 (czyli jakieś 100 lat za późno) w naszej szkole GG będzie jedynym rodzajem zajęć.
![](https://ndm.edu.pl/wp-content/uploads/2025/01/godzina-gen-768x512.jpg)
Ocenianie
Stosujemy głównie ocenianie kształtujące, a nie standardowe oceny. Studenci uczą się dla siebie, a nie dla ocen, stąd nie używamy słowa „ocena” lub „stopień”, a ocenianie kształtujące mylnie zawierające słowo „ocenianie” określamy jako feedback. Dopuszczamy ograniczoną ilość testów, których wyniki są mierzone procentami i komunikowane razem z pełnym feedback’iem.
![](https://ndm.edu.pl/wp-content/uploads/2025/01/ocenianie-768x512.jpg)
Przygotowanie do egzaminu 8-klasisty
W zwiększonym zakresie odbywa się w 7 i 8 klasie. Nie zgadzamy się z poglądem, że egzaminy (ani stopnie) pokazują potencjał lub wiedzę dziecka. Natomiast mamy świadomość jak istotny dla wielu rodziców jest ten wynik stąd dla zainteresowanych oferujemy dodatkowe zajęcia przygotowujące do tego egzaminu.
![](https://ndm.edu.pl/wp-content/uploads/2025/01/przygotowanie-768x512.jpg)
Zasady edukacyjne z którymi się nie zgadzamy
Uczenie się na pamięć
zamiast tego stawiamy na myślenie i zrozumienie.
![](https://ndm.edu.pl/wp-content/uploads/2024/02/WWW-ENERGIA-2-576x768.jpg)
Podejście: uczeń = parobek
zamiast tego stawiamy na równość studenta i nauczyciela.
![](https://ndm.edu.pl/wp-content/uploads/2024/02/WWW-ENERGIA-2-576x768.jpg)
Odrabianie prac domowych
(za wyjątkiem czytania książek, zewnętrznych badań projektowych). Nie zgadzamy się z powszechnym poglądem, że prace domowe uczą systematyczności.
![](https://ndm.edu.pl/wp-content/uploads/2024/02/WWW-ENERGIA-2-576x768.jpg)
Podręczniki i ich przerabianie
Podręczniki nie są fundamentem, a dodatkiem uzupełniającym przebieg zajęć i nie są realizowane strona po stronie, w ten sam sposób dla wszystkich studentów we wszystkich klasach.
![](https://ndm.edu.pl/wp-content/uploads/2024/02/WWW-ENERGIA-2-576x768.jpg)
Dzwonek szkolny
Dzwonek nie jest używany. Jest niepotrzebny.
![](https://ndm.edu.pl/wp-content/uploads/2024/02/WWW-ENERGIA-2-576x768.jpg)
Pozbawianie dziecka wrodzonych umiejętności przywódczych
Pozbawianie dziecka wrodzonych umiejętności przywódczych (norma w większości szkół) poprzez stosowanie zasad pochodzących z:
- Cyrku (np. tresowanie poprzez nagradzanie i karanie)
- Wojska (np. bezdyskusyjne wykonywanie rozkazów)
- Więzienia (np. brak odpowiedzialności za siebie, ograniczanie wolności w myśleniu i działaniu)
- Sekt religijnych (np. siedzenie cicho i bezdyskusyjne/bezmyślne słuchanie innych)
- Szpitala dla psychicznie chorych (np. dzielenie społeczności na mądrzejszych i głupszych, tych co zawsze wszystko wiedzą i tych co nie wiedzą nic)
![](https://ndm.edu.pl/wp-content/uploads/2024/02/WWW-ENERGIA-2-576x768.jpg)