Edukacja

Elementy edukacyjne w naszej szkole

Zobacz Schowaj

Angielski intensywnie

5-10 godzin tygodniowo w tym z native speaker’em, wybrane kluby lub projekty badawcze w jęz. angielskim.

Projekty badawcze

W ramach, których studenci uczą się kreatywnie i krytycznie myśleć.  Samodzielnie identyfikują problemy – nie z książki tylko ze świata dookoła, eksperymentują, dyskutują z zaproszonymi ekspertami, kwestionują opinie innych w tym nauczyciela.  Nie zapamiętują. Rozumieją. Badają. Pracują w grupach, parach.  Uczą się kooperacji.  Na koniec publicznie prezentują wyniki swoich badań.

Kluby

Są traktowane na równi z zajęciami wymaganymi przez prawo (a nie jako dodatek), obejmują różne obszary od sportów po sztukę i science.  Umożliwiają indywidualny rozwój pasji i talentów, a przy okazji zwalniają rodzica z funkcji bycia uberem swojego dziecka.  To studenci decydują o rodzajach klubów.

Sport

On jest fundamentem edukacji w naszej szkole  Ponieważ na większości zajęć wspieramy współpracę, a nie rywalizację („uczymy się dla siebie, a nie dla stopnia lepszego niż stopień koleżanki”) to właśnie przez sport nasi studenci doświadczają rywalizacji i porażki.  Wykorzystujemy też sport i ruch w ramach innych zajęć. Zgodnie z badaniami neurodydaktycznymi, jednym z głównych czynników zwiększających wydajność mózgu jest używanie więcej niż jednego zmysłu, na przykład ruchu.

Godzina geniuszu

Pozwala naszym studentom rozwijać swoje pasje bardziej niż jakiekolwiek inne lekcje.  GG to zajęcia na których studenci sami decydują o tym co robią.  Wybierają swój team.  Opracowują interesujące ich projekty.  Od roku 2050 (czyli jakieś 100 lat za późno) w naszej szkole GG będzie jedynym rodzajem zajęć.

Ocenianie

Stosujemy głównie ocenianie kształtujące, a nie standardowe oceny.  Studenci uczą się dla siebie, a nie dla ocen, stąd nie używamy słowa „ocena” lub „stopień”, a ocenianie kształtujące mylnie zawierające słowo „ocenianie” określamy jako feedback.  Dopuszczamy ograniczoną ilość testów, których wyniki są mierzone procentami i komunikowane razem z pełnym feedback’iem.

Przygotowanie do egzaminu 8-klasisty

W zwiększonym zakresie odbywa się w 7 i 8 klasie.  Nie zgadzamy się z poglądem, że egzaminy (ani stopnie) pokazują potencjał lub wiedzę dziecka.  Natomiast mamy świadomość jak istotny dla wielu rodziców jest ten wynik stąd dla zainteresowanych oferujemy dodatkowe zajęcia przygotowujące do tego egzaminu.

Zasady edukacyjne z którymi się nie zgadzamy

Zobacz Schowaj

Uczenie się na pamięć

zamiast tego stawiamy na myślenie i zrozumienie.

Podejście: uczeń = parobek

zamiast tego stawiamy na równość studenta i nauczyciela.

Odrabianie prac domowych

(za wyjątkiem czytania książek, zewnętrznych badań projektowych). Nie zgadzamy się z powszechnym poglądem, że prace domowe uczą systematyczności.

Podręczniki i ich przerabianie

Podręczniki nie są fundamentem, a dodatkiem uzupełniającym przebieg zajęć i nie są realizowane strona po stronie, w ten sam sposób dla wszystkich studentów we wszystkich klasach.

Dzwonek szkolny

Dzwonek nie jest używany.  Jest niepotrzebny.

Pozbawianie dziecka wrodzonych umiejętności przywódczych

Pozbawianie dziecka wrodzonych umiejętności przywódczych (norma w większości szkół) poprzez stosowanie zasad pochodzących z:

  • Cyrku (np. tresowanie poprzez nagradzanie i karanie)
  • Wojska (np. bezdyskusyjne wykonywanie rozkazów)
  • Więzienia (np. brak odpowiedzialności za siebie, ograniczanie wolności w myśleniu i działaniu)
  • Sekt religijnych (np. siedzenie cicho i bezdyskusyjne/bezmyślne słuchanie innych)
  • Szpitala dla psychicznie chorych (np. dzielenie społeczności na mądrzejszych i głupszych, tych co zawsze wszystko wiedzą i tych co nie wiedzą nic)