Lider
Szkoła Podstawowa im. A. Einsteina stawia sobie jako cel kształcenie liderów.
Uważamy, że każdy posiada jakiś talent, często nieodkryty, dzięki któremu może wiele osiągnąć i zostać liderem w danej dziedzinie. Uważamy, że osiągnięcie sukcesu to w znacznej mierze kwestia podejścia, a nie tylko wrodzonej zdolności. Zgodnie z teorią inteligencji wielorakich nasza definicja talentu i związanego z tym potencjalnego przywództwa danego dziecka wykracza poza tradycyjne myślenie o zdolnościach w szkole ograniczone do kwestii naukowo-językowych. Nie oczekujemy i nie kształcimy dzieci, żeby były mistrzami we wszystkim.
W tym celu wdrażany jest program polegający na rozwijaniu cech charakteru typowych dla ludzi, którzy w wybranej dziedzinie posiadają znaczne osiągnięcia i przewodzą innym. Inne elementy programu edukacyjnego naszej szkoły (rozwój talentów, projekty badawcze, CLIL) stanowią integralną część projektu kształcenia liderów i są jemu podporządkowane.
Skupiamy się zatem na cechach lidera takich jak np.:
- Zapał
- Odwaga
- Pewność siebie
- Zdolność adaptacji
- Optymizm
- Kierunek na cel
- Komunikowanie się z innymi
- Pokora
- Wytrwałość
- Bycie nauczycielem
- Empatia
- Wystąpienia publiczne
- Samodzielność
- Myślenie „out of the box"
- Ciekawość świata
- Pogodzenie się z porażką/nie poddawanie się
Nie robimy wykładów z tego jak być liderem. Rozwijamy powyższe cechy dając dzieciom przykład własną postawą. Oczekujemy, że podobną postawę przyjmą rodzice. Wiele codziennych aktywności szkolnych ma wpisane w swoje DNA wzmacnianie cech lidera. Typowe szkolne aktywności przywódcze to np. :
- Indywidualne i zespołowe zadania wychowawcze na każdy miesiąc
- Cytaty nad wejściem do każdej klasy
- Wizyty liderów
- Zadania z kształtowania charakteru
- Wykorzystanie akademii szkolnych
- Wolontariat
- Lektury
- ... i wiele innych