Inteligencje wielorakie
Nasza szkoła pracuje w oparciu o założenie, że każdy uczeń posiada jeden lub wiele talentów zazwyczaj nieodkrytych.Nasze rozumienie talentu wykracza poza tradycyjne myślenie ograniczone do kwestii naukowo-językowych. Zgodnie z teorią inteligencji wielorakich uważamy, że jest wiele talentów – inteligencji. Program edukacyjny w naszej szkole jest zbudowany tak, aby w każdym dziecku zidentyfikować talent(y). Czynimy to poprzez diagnozę na początku edukacji. Następnie chcemy rozwijać talenty poprzez zajęcia edukacyjne i kluby oraz wsparcie psychologiczno-emocjonalne w ramach wzmacniania cech lidera. Uważamy, że same zdolności nie wystarczają do osiągnięcia sukcesu i powinny być oparte na solidnych fundamentach wytrwałości i samodzielności.
Wyniki diagnozy talentów dziecka jak również strategia rozwoju ucznia (tj. wzmacnianie słabszych stron mocnymi czy koncentracja tylko na mocnych) są wspólnie ustalane z rodzicami.
Teoria inteligencji wielorakich zakłada, że każdy z nas posiada wszystkie typy inteligencji. Są one nierówno rozwinięte. Najważniejsze jest poznanie swoich mocnych i słabych stron oraz systematyczna praca w celu ich rozwijania. Można to zrobić za pomocą naszych silnych typów inteligencji. Taka sama zasada obowiązuje w przypadku dorosłych i dzieci. Dzięki odkrywaniu swoich mocnych stron, nasze pociechy zyskują poczucie własnej wartości i samoakceptacji. Odkryją swój własny sposób zdobywania wiedzy i umiejętności. Poznanie słabszych stron jest równie istotne, gdyż dzięki temu wiemy jak je wzmacniać i rozwijać.
Osiem typów inteligencji wg Gardnera to: językowa, matematyczno-logiczna, ruchowa, muzyczna, wizualno-przestrzenna, przyrodnicza, interpersonalna, intrapersonalna.
- Inteligencja językowa – odpowiada za posługiwanie się słowem mówionym i pisanym. Inteligencja werbalna wpływa na właściwe rozeznanie znaczenia słów, zdolność do składania rymów, wrażliwość na melodię języka. Ludzie, u których przeważa ten rodzaj inteligencji lubią dyskutować, ciekawie opowiadać i dobrze pisać. Najczęściej są to pisarze, dziennikarze, politycy czy nauczyciele.
- Inteligencja matematyczno-logiczna – określa jak bardzo rozumiemy świat liczb i symboli matematycznych. Wysoki współczynnik tej inteligencji pozwala nam lepiej wykonywać zadania i działania logiczne, fizyczne czy matematyczne. Jest to również podstawa do właściwego analizowania, wyciągania wniosków i rozwiązywania problemów. Osoby o rozwiniętej inteligencji matematyczno-logicznej są dociekliwe, dobrze zorganizowane i konkretne. Jest to sfera naukowców i matematyków.
- Inteligencja ruchowa – jest inteligencją dominującą u sportowców czy tancerzy. Jej wysoki współczynnik pozwala panować nad własnym ciałem, odpowiednią koordynacją ruchów, a nawet zręcznie władać różnymi przedmiotami, np. żonglowanie piłeczkami. Osoby o tych zdolnościach uczą się najszybciej poprzez wykonywanie czynności ruchowych. Aktywność fizyczna dla nich jest podstawą do podjęcia każdego działania i wykonania zadań.
- Inteligencja muzyczna – osoby, u których wyróżnia się ten typ inteligencji rozumieją świat poprzez dźwięki, rytm i melodię. W codziennych obowiązkach towarzyszy im zazwyczaj muzyka, lubią śpiewać, grają na instrumentach muzycznych, mają poczucie rytmu. Posiadają bardzo dobry słuch muzyczny, są wrażliwe na wszelkiego rodzaju dźwięki.
- Inteligencja wizualno-przestrzenna – umożliwia rozumienia świata poprzez obrazy, wizualizację oraz orientację w przestrzeni. Inteligencja ta jest domeną np. grafików komputerowych, architektów, malarzy, szachistów czy inżynierów. Osoby, które posiadają wysoki współczynnik tej inteligencji mają bogatą wyobraźnię, są twórcze i pomysłowe, umiejętnie korzystają z map, tabel, diagramów. Mają rozwinięty zmysł dotyku, odnajdują się w trójwymiarowej przestrzeni, chętnie uczęszczają na zajęcia plastyczne, malarskie, modelowanie.
- Inteligencja przyrodnicza – odznacza się zamiłowaniem do świata fauny i flory oraz innych zagadnień przyrodniczych. Osoby, u których w znacznym stopniu wykształcona jest ta inteligencja uwielbiają spędzać czas na świeżym powietrzu, są ciekawe świata, kochają zwierzęta, interesują się ekologią. Chętnie kolekcjonują okazy przyrodnicze takie jak szyszki, liście, kamyki, dokarmiają zwierzęta, troszczą się o środowisko. Inteligencja przyrodnicza uwidoczniona jest najlepiej w zawodach takich jak botanik, rolnik czy weterynarz.
- Inteligencja interpersonalna – osoby, które mają silnie rozwiniętą inteligencję interpersonalną są lubiane i otoczone gronem życzliwych i przyjaznych osób. Dbają o dobre relacje, mają wysoce rozwinięte zdolności współodczuwania oraz komunikowania się w sposób werbalny i niewerbalny. Osoby te świetnie sprawdzają się w roli lidera, potrafią działać w zespole, są komunikatywne, potrafią słuchać innych.
- Inteligencja intrapersonalna – odpowiada za zdolność patrzenia na samego siebie z własnej perspektywy, stawianie sobie celów i ich realizacje, planowanie i zarządzanie rozwojem. Osoby posiadające mocno rozwiniętą inteligencję intrapersonalną charakteryzują się silną motywacją, są zaradne, niezależne i konsekwentne.